Tanntekniker på nye stier:

Med pasienten i fokus

Katharina Andvik ønsket å forbedre seg selv i yrket som tanntekniker. På eget initiativ, og i samarbeid med tannleger, begynte hun å kalle inn pasientene til samtale. Resultatene av hennes nye arbeidsmetode kan i dag fremlegges i form av en unik fotodokumentasjon. – Tilbakemeldingene har kun vært positive, sier hun.

Tanntekniker Katharina Andvik syntes det var vanskelig å bare forholde seg til en modell når hun skulle lage tanntekniske arbeider. For tre år siden startet hun derfor, i samarbeid med tannlegene, å innkalle og fotografere pasientene. Hun har også laget en billedbok, og planlegger dessuten å lage et billedgalleri for å kunne vise og diskutere ulike løsninger med både pasient og tannlege. Foto: Aase Marie Dahle.

Katharina Andvik fulgte i foreldrenes fotspor da hun valgte å utdanne seg som tanntekniker. I 1993 var hun ferdigutdannet. Hun er i dag ansatt som autorisert tanntekniker hos Scandinavian Dental Service AS (SDS) i Trondheim, et moderne laboratorium som også formidler arbeider importert fra laboratorier i Bangkok.

Nytt konsept

For tre år siden fikk Kathi ideen til å prøve ut en ny arbeidsmetode.

– I samarbeid med tannleger og med godkjenning fra arbeidsgiver, begynte jeg å kalle inn pasienter til samtale. På denne måten fikk jeg et ansikt å forholde meg til – ikke bare et håndverk som skulle utføres, forteller hun.

Fornøyde pasienter betyr også fornøyde tannleger. Kathi påpeker at pasientkontakten ikke handler om å overta arbeidsoppgaver for tannlegene eller en forskyvning av ansvarsområdet. Det handler om å være et supplement til det beste for pasientene.

Pasienten er en ung kvinne som trengte kroner på sentralene. Farge, form, struktur og glans er tatt ut fra lateralene og forsøkt gjenskapt på Procerakronene på 21 og 12. Foto: Katharina Andvik.

Resultatorientert

– Erfaringen viser at pasientene føler at de blir tatt mer på alvor, og dermed bedre ivaretatt. Under samtalen forteller pasientene om sine forventninger og ønsker. Dette er viktig informasjon for meg med hensyn til jobben jeg skal gjøre. Den nære pasientkontakten bidrar også til at jeg blir mer pliktoppfyllende. Jeg lover jo pasientene et «produkt». Selv om dette produktet ser fint ut på en arbeidsmodell, betyr det ikke at det blir pent i pasientens munn. Pasientkontakten innebærer at jeg må se jobben jeg utfører «i øynene», forklarer hun.

Bildet viser en pasient før og etter at hun har fått Procerakroner fra 13 – 23. Pasienten var i dette tilfellet i tvil om hun skulle våge å få laget kroner, da hun var redd for å miste sitt personlige særpreg. Hun ønsket derfor at det endelige resultatet bare skulle se ut som om tennene var bleket. Foto: Katharina Andvik.

Færre arbeidsoppgaver – bedre jobb

Katharina Andvik fotograferer alle pasientene både før og etter tannbehandlingen. Til hver behandling dokumenteres også form- og fargeuttak, samt hvilke spesialeffekter som er blitt brukt. Fotografering av det ferdige produkt på plass i pasientens munn, i dagslys og kunstig lys, har bidratt til en faglig utvikling og økt kompetanse for 38-åringen. Fotomappen hennes etterlater ingen tvil: hvert bilde taler for seg.

Tannteknikeren fornekter ikke at jobben hennes er blitt mer tidkrevende enn før.

– Jeg har valgt denne metoden fordi den passer best for meg. Om jeg i blant må jobbe på kveldstid, så er det verd det, fastslår Kathi, og fortsetter:

– Konseptet har gitt meg en ny arbeidshverdag og økt trivsel. Positive tilbakemeldinger fra både tannleger, pasienter og arbeidsgiver er også til stor oppmuntring, sier hun, og tilføyer at det viktigste er å se en fornøyd pasient som går ut døren.

– Vil du anbefale andre tannteknikere til å bruke samme metode?

– Ja, helt klart. Noen gjør det kanskje i blant – om ikke konsekvent. Når det er sagt, må jeg innskyte at tannteknikere i utgangspunktet har en hektisk arbeidshverdag. Jeg for min del er heldig, da min arbeidsgiver aksepterer at jeg produserer mindre for å gjøre en bedre jobb, avslutter hun.

Tannlege Ørjan Mellingen (28) er en av syv tannleger i Tannhelseteamet Mellingen, som for øvrig har fem tannpleiere og seks tannhelsesekretærer ansatt.

Dette er en pasient som ikke greide å bruke protese. Hun har fått en 10-ledds implantatbro fra 15–25 på 6 fixturer. Denne pasientgruppen er ofte svært takknemlige å jobbe med, i den forstand at de opplever at de får tennene sine «tilbake» og får et helt nytt sosialt liv. Utfordringen blir å finne farge, form og tannoppstilling som harmonerer med «hele» mennesket. Foto: Katharina Andvik.

Imponert

Mellingen er imponert over grundigheten som Katharina Andvik har lagt i sitt arbeid.

– I dag er det jo vanlig at tannteknikere har mer pasientkontakt enn tidligere, men jeg har ikke hørt om noen som går så grundig til verks, sier han.

Når det gjelder informasjon til pasientene ser han positivt på at tannteknikere også involveres i denne oppgaven.

– Da er man avhengig av å bruke en tanntekniker som har lokaliteter i nærheten. Både tannleger og tannteknikere er opptatt av å gjøre det beste for pasientene. Da må vi være ydmyke overfor hverandre, forteller han, og understreker avslutningsvis at det medisinske og juridiske ansvaret for behandlingen til syvende og sist ligger hos tannlegen.

Aase MarieDahle